domingo, 1 de abril de 2007

Ansinar i daprender II


Hai uns dies deixei eiqui la mie oupenion subre l’amportança de l ansino, falando de Coménio, que bibiu ne l seclo XVII. Hoije, deixo l’oupenion de l Porsor Rómulo de Carvalho [tamien coincido cumo António Gedeão, poeta] subre l ansino nesse mesmo tiempo, l seclo XVII, an Pertual. Eiqui queda essa oupenion, assente an dados oubjetibos, ua buona ajuda a tamien antendermos quien somos i cumo se splica algun atraso i deficuldades que hoije cuntinamos a tener.

«Anquanto las lhargas carreiras de cundanados [pula Anquesiçon] arrastrában ls misarables cuorpos pul terreiro de l Paço, bestidos a modo d’Antruido para cuntentamiento, noijo i hourror de l’assesténcia barada, anquanto chubie pulas narizes l oulor de las chichas queimadas, spetaclo de pesadelo que, mesmo naquel tiempo, lhebou a que mos chamáran ls «cafres de l’Ouropa», abantajaba-se nessa mesma Ouropa, un mobimiento de renobaçon mental, na ciéncia i na filosofie, que fizo de l seclo XVII, alhá fuora, un de ls cachos de tiempo de mais balor na stória de ls homes.

Ye ampressionante recoincer que esse mobimiento amparable i fuorte de lhibartaçon de l pensamiento que habie fuora de Pertual, haba sido an buona parte eisatamente debido a nós própios, pertueses, quando mos botemos, de belas chenas, na lunjura de ls mares çcoincidos. Las amboras que traímos de paraiges çtantes batidas metro a metro, lheuga a lheuga, cula gana de ber todo, de coincer todo, de adominar i splorar todo, anchírun de spanto l mundo ouropeu. Nun éran solo nuobas tierras que stában a ser çcubiertas; éran nuobos climas, nuobos cielos, nuobas naturezas begetales i animales i, subretodo, nuobos seres houmanos, cumo outros modos de se cumportáren, outras eideias de la bida, outros balores i outros diuses. Fui un spanto recoincer-se la dibersidade de las cousas i la relatibidade de las certezas. L que la cuncéncia de ls homes perdiu an proua, ganhou-lo an abertura de l sprito i nun sentir nuobo de la houmanidade.

Nós, pertueses, delantre de l spetaclo que se mos amostraba, demos an aperrear-mos uns als outros, fincando-mos nun castielho ampenetrable, xordos i ciegos, contra l pecado, contra l diabro, contra todo l que manchasse la andeble pureza de l nuosso cumportamiento. Sien dubda que houbo que atentasse apersentar las cousas dun outro modo mas la boç apenas le arrepassou la gorja. Ls anteletuales repunsables acunselhában prudéncia, modéstia, coutela, ne l uso de l pensamiento. D. Francisco Manuel de Melo, neste seclo XVII de que tratamos, glorefica la «santíssema católica» que deixa que la Nacion Pertuesa «cun relegioso miedo se çfenda de qualquiera oupenion, arte ou questume que nun seia muito a fabor de la piadade crestiana» i lhouba ls pertueses por se amostráren «siempre cun miedo de to la peligrosa speculaçon cuntentando-se an saber l neçairo para deregíren bien las sues aciones de l cuorpo i de l sprito, sien mistura de deceplinas sien sentido, an que l sou eisercício (aceite puls homes por bias de la nobidade) questuma lhebantar l antendimiento houmano a uas alturas de adonde se questuma çfaiar».

(...) Ye berdade que ne l strangeiro tamien ls homes tubírun que lhuitar para bencir l rame-rame anstituído, que tamien sufrírun ancómodos, bergonhas i perseguiçones, que tamien dezírun por meias palabras l que nun cumbenie dezir por anteiro, mas la tempra era outra porque éran spritos criadores i eimitadores a que stariemos reduzidos na mais faborable de la heipóteses.»

Rómulo de Carvalho, História do Ensino em Portugal, Fundação Calouste Gulbenkian, 3ª ed. (2001), pp. 368-370.

Anque hoije seia die 1 de Abril, nada desto ye mintira.

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