quinta-feira, 29 de março de 2007

Adelantra chorar


Ls Pataxó Ha-Ha-Hae fúrun ls purmeiros índios que ls pertueses bírun quando, an 1500, chegórun al Brasil. Pero Vaz de Caminha, na sue afamada carta pa l rei D. Manuel, fala-mos deilhes anque nun le soubira l nome. Apersenta-los, a la moda de l tiempo, cumo ls que ban a ser crestianizados, quier dezir, colonizados, mas hoije sabemos que esso tamien quijo dezir, muortos física i culturalmente zdende para acá.

Benírun-me hoije ls índios Pataxó a l’eideia porque la rebista Visão salida hoije [nº 734, de 29.03.2007, A Revolta dos Pataxó, pp. 90-96] trai ua pequeinha reportaige subre eilhes, inda que nun lhembre de cumo you oubi falar deilhes pula purmeira beç. Fui por bias de un sou xefe, Galdino Jesus dos Santos, de 44 anhos, haber sido queimado apuis de regado cun gasolina, l die 18 de Abril de 1997. Ye pena que la reportaige de la Visão nun fale dessa muorte, que me fizo chorar quando nessa altura li la stória ne ls jornales. Lembra-se-me bien que Galdino habie ido a Brasília ne l die de l índio para, cun muitos outros, ser recebido pul persidente de la república Fernando Henrique Cardoso, nua altura an que staba cun muita fuorça pacífica l mobimiento chamado de ls Sem Terra. Fúrun uns moços, giente “fidalga i anstruída”, quien regou cun gasolina i le botou fuogo a Galdino, cunfessando que «solo se querien adbertir»!

Fui nessa altura que you ganhei mais fuorte cuncéncia de las mortandades sien nome a que ls índios fúrun sujeitos apuis de ls pertueses habéren chegado al Brasil. Até hoije todo esso ten stado ambuolto nun manto de silenço i, a las bezes, até passa l’eideia de que ls pertueses nun le fazírun mal als índios, que esso fui cousa de ls spanholes i de ls amaricanos, cumo bien amóstran ls cinemas de cabois. Al studarmos stória, falórun-mos de l ouro de l Brasil, de l açucre, de ls bandeirantes, etc., mas pouco de ls índios i de las mortandades a que fúrun sujeitos. Fui siempre pesado l silenço al redror dessa giente. Cuido que tenemos de tapar esse buraco de la nuossa stória falando de las cousas cumo eilhas se passórun. Esse siléncio amostra cumo fumus capazes de nun fazer couso de tanta giente, cuntando la stória cun un sangre friu que até ampressiona. Esso faç parte de la nuossa stória i tenemos que lo coincer.

Diç aqueilha reportaige de la Visão que ls índios quieren que ls lhibros de stória demúden l’eimaige que ténen dado de ls índios, cumo pessonas que se dan a la malandra. I dízen que l precunceito contra eilhes ben de l tiempo de ls çcubrimientos i por esso ténen arrincado bárias bezes ua cruç de madeira puosta ne l Monte Pascoal, an Porto Seguro, adonde dízen que fui rezada la purmeira missa puls pertueses, pus essa cruç, dízen, “para nós é uma espada, o cemitério do povo indígena.”

Acrecenta inda la reportaige de la rebista Visão: «Os pataxó da Bahia são uma comunidade de 6800 indivíduos e espalham-se por 25 aldeias.» Bendo bien, ls mirandeses que fálan la sue lhéngua, i bíben na tierra de Miranda, seran mais ou menos la mesma giente i l númaro de aldés adonde bíben tamien nun será mui çfrente. I essa aparecéncia trouxo-me a la cabeça ua eideia: pobos i lhénguas que cuorren l risco de zaparecéren nun serie de se armanáren? Nun poderie ser amportante essa armanaçon, talbeç mais do que algues outras que a las bezes se fázen i nun se sabe para que sírben? Esta, al menos, serie ua armanaçon de rejisténcia i podie amostrar-mos que muita giente pul mundo lhuita pula sue lhéngua i pula la sue cultura cumo l mais fuorte fincon a que se puode agarrar para subrebibir.

Adelantra chorar, mas nun solo por bias de mamar. Se choramos delantre de algo, ye porque lo sentimos cumo pessonas, mas subretodo cumo nuosso i mos dá ua cierta rábia mansa que, anque nun le querga mal a naide, mos ajuda a ir palantre i a nun zistir.

29.03.2007

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