Por bias de las sues eideias portestantes [ne l camino de Juan Huss, queimado na fogueira], fui perseguido an to l lhado a mando de l papa i gobernantes que lo apoiában. Morriu-se a 15 de Nobembre de 1670. Dedicou to la sue bida i einergies al ansino, que rebolucionou, defendendo ua cultura de paç i de toleráncia. Ye cunsiderado l pai de la pedagogie moderna, l «Galileu de l’eiducaçon». La sue obra Diadatica Magna [hai ua traduçon an pertués feita por Joaquim Ferreira Gomes i publicada pula Fundação Calouste Gulbenkian], ten lhougo nas purmeiras páiginas este porgrama stratégico:
«Se, portanto, queremos Igrejas e Estados bem ordenados e florescentes e boas administrações, primeiro que tudo ordenemos as escolas e façamo-las florescer, a fim de que sejam verdadeiras e vivas oficinas de homens e viveiros eclesiásticos, políticos e económicos. Assim facilmente atingiremos o nosso objectivo; doutro modo, nunca o atingiremos» {Didática Magna, p. 71]. Cuido que estas palabras mos ajúdan a antender la mais amportante rezon dun cierto atraso pertués. Hai que tener an cuonta que essa cousa de ansinar i daprender ye algo que nun se faç dun die pa l outro, mas lhieba seclos, al punto de ser ua cousa que se mama, cumo se yá fazira parte de la nuossa natureza. Se mirarmos para nós, nun andaremos mui loinje de la berdade se dezirmos que, inda hoije, mais de metade de ls cidadanos pertueses cun mais de cinquenta anhos ténen pais analfabetos ou mui acerca desso. Talbeç esso tamien splique muito de la situacion an que stamos na Ouropa, yá que inda nun hai muito tiempo Salazar defendie que esso de ansinar i daprender era algo peligroso. L nuosso nun ye un porblema de eiquenomie, mas de eignoráncia. Las sociadades lhieban seclos a daprender i a antender l’amportança de l ansino cumo aliçace de la própia sociadade. I parece que inda tenemos dúbedas an apostar na eiducaçon…
Coménio nun solo tubo un papel eissencial ne l renacimiento de la lhéngua checa, screbindo bários manuales pa l ansino de las lhénguas, cumo defendie esta cousa abselutamente rebolucionaira ne l sou tiempo [i quaije até als nuossos dies]: «Que devem ser enviados às escolas não apenas os filhos dos ricos ou dos cidadãos principais, mas todos por igual, nobres e plebeus, ricos e pobres, rapazes e raparigas, em todas as cidades, aldeias e casais isolados», [Didática Magna, p. 139]. Mais palabras para quei? I se, por aquel tiempo, se ten zambolbido un porgrama assi antre nós, cumo serie hoije l nuosso paíç i que «peso» tenerie na Ouropa?
Yá que falamos de Coménio, hai que dezir que el se preacupa cula paç mundial, dende que seia cunsiderado cumo precursor de l mobimiento eicoménico, de la Sociadade de las Naciones i de la ONU ou de la UNESCO. Defende ua reforma ounibersal de la sociadade houmana assente ne ls seguintes puntos: «1. unificação do saber e sua propagação, graças a um sistema escolar aperfeiçoado, sob a direcção de uma academia internacional; 2. coordenação política, sob direcção de instituições internacionais tendentes a assegurar a manutenção da paz; 3. reconciliação das igrejas sob a égide de um cristianismo tolerante.» [Didática Magna, p. 27].
Por mi, stou cumbencido que, an Pertual, inda nun antendimos que ansinar i daprender ye l mais amportante de todo i que esso lhieba muito, muito tiempo.
28.03.2007
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