sábado, 31 de março de 2007

L pior ou l melhor paiç de l mundo?


Para Duarte Nunes de Leão [Descrição do Reino de Portugal, 1610, 1ª ed., Centro de História da Universidade de Lisboa, 2002, 3ª ed.] Portugal ye l melhor paiç de l mundo, tanto pula sue giente cumo por bias de las culidades naturales de la tierra, las augas, ls fruitos, ls mares, todo. Bibiu nua altura an que gobernában an Pertual ls Felipes de Spanha i nun tenie un mal que hoije ten muita giente, que ye tratar a Pertual i als pertueses cumo ls piores de la Ouropa i, fágan l que fazíren, solo áchan rezones para craticar. Eiqui quédan algues de las senténcias de Duarte Nunes de Leão sobre Pertual:

«Quem esta tamanha fertilidade de Portugal em tantas cousas nam crer, lea o dicto author Estrabam no livro 3, onde como dixe chama a Lusitania terra felice por o que produze (…) Acrescentava mais aquelle author Polybio que os pescados que se dão no mar da Lusitania em quantidade, sabor, e fermosura excedem a todos os dos outros mares…» [p. 207]. «E começando pelo pam, que é o fundamento de todos os manjares, o que se amassa em Portugal é o mais saboroso de todo o outro da Europa (…) O que dizemos do pam, é de todas as mais cousas, de carne, de pescados e caças de que Portugal leva vantagem a todas as terras do mundo (…) As maçaãs que aqui vêm de Flandres têm sabor de lama, que não há quem as meta na boca. Os presuntos das mesmas partes comparados com os da Beira de Portugal, principalmente de Lamego, parecem de bufalos. Os queijos de Alentejo em fineza e sabor sam os melhores que há em todo o mundo a que chegão os gabados parmesanos que câ vemos em mãos de alguns italianos. As perdizes de Portugal … sam saborosissimas e nomeadas em toda a parte…» [pp. 208-209]. I poderie cuntinar por muito tiempo que l outor assi fala de todo.

Quando leio ditos cumo estes de Duarte Nunes de Leão, un de ls homes mais sabidos de l sou tiempo, lhembra-se-me miu tio Eiduardo Bandarra, que dezie muito: «Nun hai sítio adonde se biba tan bien cumo an Sendin. Essa gentica de por ende abaixo nien sei cumo s’aguántan, cuitadicos, que mal teneran para comer. Bal mais la fertuna que nós tenemos...». Miu tio Eiduardo falaba assi mesmo nunca habendo salido de Sendin, sendo analfabeto i sendo probe cumo l mais de la giente de la mie tierra. L’eignorança ten destas cousas: tanto dá para dezir solo mal, cumo para dezir solo bien. Mas tanto ua cumo outra oupenion son falhas de crítica, falhas de oubjetebidade, falhas de coincimiento, an que un ou dous causos dan para generalizar cumo se ende stubira l mássimo de la sabedorie. Antressante: quien diç bien, mete-se siempre alhá; quien diç mal, pon-se siempre cobardemente de fuora, que la culpa ye de ls outros.

L habermos sido, i inda sermos an parte, un pobo de eimigrantes deixou a algues pessonas la cama dua cierta eideia de anferioridade an relaçon a aqueilhes que mos acolhírun, a quien a las bezes cunsidramos superiores solo porque mos dórun trabalho ou porque bíben cun mais zafuogo eiquenómico. Claro que podemos star agradecidos a essa giente, mas tamien nós cuntrebuímos pa la riqueza deilhes, i esso nun quier dezir que téngamos de tener menos cunsidraçon por nós, que l balor de las pessonas nun ben de l que ténen mas de l que son. La bida dá muita buolta i l que hoije ye berdade nun lo era hai uns cientos de anhos ou puode nun lo ser deiqui a uas dezenas de anhos. Bonda coincer un cachico de stória para saber que isto ye berdade.

Por todo esso tanto me dá rábia solo oubir falar bien de nós cumo solo oubir falar mal, nua atitude que nada antende ou sabe de la rialidade. Por mi gustarie que mos abaluáramos sien mirar tanto al que tenemos, al denheiro, al lhado material que puode nun depender de nós [que you saba ls noruegueses, que bíben tan bien, nun sumbrórun l petrólio, nien l gaç, nien l bacalhau], mas mais al que somos, als balores que çfendemos i que bibimos ne l die a die. I ende teneremos muita rezon para gustarmos de l que somos, mas tamien muita cousa para craticarmos l modo cumo mos cumportamos. Solo assi poderemos eimendar l que stá mal i ir palantre cul que stá bien.

30.03.2007

Sem comentários: